Το Θέατρο της Σύρου

Η Σύρος, η πρωτεύουσα και μητρόπολη των Κυκλάδων, είχε πάντα ξεχωριστή αρχιτεκτονική και διέφερε από όλα τα άλλα κυκλαδίτικα νησιά. Η αρχιτεκτονική του νησιού ήταν σε ύφος νεοκλασικό, δηλαδή σε σχήμα πιο γραμμικό, ενώ τα κεραμίδια σε κάποιες κατασκευές έδιναν έναν διαφορετικό αέρα στο μικρό αλλά σπουδαίο ιστορικά νησί.

Η επιρροή στην αρχιτεκτονική της Σύρου είναι διαμορφωμένη από την τάση της εποχής να αλλάξει τα αρχιτεκτονικά δεδομένα και να δημιουργήσει μια αίσθηση γαλήνης που να ταιριάζει με το φυσικό περιβάλλον, ενώ βασίζεται περισσότερο στην αρχιτεκτονική των ναών στην αρχαία Ελλάδα.

Ενώ το νησί ήταν υπό την κατοχή των Ενετών, αυτό δεν άφησε σημάδια παρακμής στο νησί. Αντίθετα το ανέδειξε, σημειώνοντας πρόοδο στις τέχνες όπως το θέατρο, τη ζωγραφική, την μουσική και την αρχιτεκτονική. Η ανάγκη της καλής κοινωνίας και η αγάπη της για τις τέχνες οδήγησε στην δημιουργία του θεάτρου Απόλλων στην καρδιά της Σύρου.

Την ανοικοδόμηση του κτηρίου αναλαμβάνει ο Γερμανός Ερνέστος Τσίλλερ. Η κατασκευή του ξεκίνησε το 1862, ενώ το νέο για την εποχή ρεύμα του νεοκλασικισμού αποτυπώνεται στην κατασκευή του.

Ο περισσότερος κόσμος πιστεύει ότι το κομψοτέχνημα αυτό είναι μια μικρογραφία της Σκάλας του Μιλάνου. Η πραγματική επιρροή του είναι σίγουρα ιταλική, αλλά η κατασκευή του επηρεάζεται έντονα από τέσσερα στοιχεία αρχιτεκτονικών κατασκευών με μία από αυτές να είναι και η γνωστή σε όλους Σκάλα του Μιλάνου. Οι άλλες τρείς επιρροές είναι το θέατρο San Carlo της Νάπολης που χτίστηκε το 1816, το ακαδημαϊκό θέατρο Castelfranco και τέλος το Teatro de la pergola της Φλωρεντίας που κτίστηκε το 1755.

Παρόλα αυτά, βλέπουμε και την γαλλική επιρροή στο οικοδόμημα, αφού η οροφή του είναι σχεδιασμένη με τα γαλλικά πρότυπα που άκμαζαν στην χώρα αρχιτεκτονικά. Το θέατρο Απόλλων είναι ένα διώροφο κτίριο με μεγάλη για την εποχή χωρητικότητα και ενώ ο ουρανός και η σάλα είναι περίτεχνα διακοσμημένα με ξεχωριστές τοιχογραφίες, το μάρμαρο αποδίδει την μεγαλοπρέπεια της εποχής και το νεοκλασικό στοιχείο. Ενώ εξέχουσες προσωπικότητες και μεγάλοι επιστήμονες συνέβαλαν στην δημιουργία του θεάτρου, εντούτοις δεν αποδείχτηκε η κατασκευή του σταθερή και γι’ αυτό χρειάστηκαν να γίνουν πάρα πολλές ανακαινίσεις ακόμα και κατά την πρώτη του δεκαετία.

Κατά την διάρκεια του Α Παγκοσμίου Πολέμου, το θέατρο υπέστη μεγάλες ζημιές εξ αιτίας των βομβαρδισμών που έγιναν στην περιοχή ενώ κατά την δεκαετία του 1970 ξεκίνησε εκ νέου η αναπαλαίωσή του. Όμως το δικτατορικό καθεστώς της εποχής αφαίρεσε πολλά μέρη για να μην θυμίζει σε τίποτα την αρχοντική και καλλιτεχνική ιδιοσυγκρασία ξένων επιρροών, ενώ αντικαταστάθηκαν πολλά από τα τμήματά του με ευτελής αξίας προσθήκες. Το Θέατρο Απόλλων είναι σήμερα αρχιτεκτονικά όπως προϋπήρχε στην εποχή της Ενετοκρατίας.

Κατά την περίοδο της άνθισης του θεάτρου στην Σύρο, το θέατρο Απόλλων φιλοξένησε εξέχουσες θεατρικές προσωπικότητες, ενώ πολλές παραστάσεις από ιταλικές αλλά και ελληνικές ομάδες και θιάσους άφησαν το αποτύπωμά τους στην καλλιτεχνική ιστορία του τόπου.

Μερικοί από τους ηθοποιούς που γνώρισαν την αποδοχή και την αναγνώριση του κοινού την εποχή της άνθισης του Θεάτρου Απόλλων ήταν ο Μάνος Κατράκης, η Κατίνα Παξινού κ.α.

Η δημιουργία του Μουσείου Θεάτρου στην Σύρο έχει όλη την καλλιτεχνική διαδρομή της Θεατρικής Τέχνης στο νησί μέχρι και σήμερα και αξίζει κανείς να το επισκεφτεί.