Το εξαιρετικό Θέατρο Νο

Το θέατρο Νο ξεκινάει από την Ιαπωνία τον 14ο αιώνα. Είναι μια αναπαράσταση δράματος που αντλείται από τη Θρησκευτική επιρροή της εποχής σε πιο αυστηρά μέτρα, καθώς και μέσα από αυτή συνδέεται μελλοντικά στην σύγχρονη τέχνη και η αρχαία τραγωδία.

Την εποχή εκείνη η κωμωδία όσο και το δράμα είναι σε άνθιση, ενώ οι παραστάσεις του Θεάτρου Νο μελλοντικά έχουν απήχηση και εκτός των συνόρων. Το Θέατρο Νο αντιπροσωπεύει την Δραματική Τέχνη στην Ιαπωνία. Οι συντελεστές του χρησιμοποιούν περίτεχνες μάσκες ζωγραφισμένες στο χέρι, ενώ οι ηθοποιοί ήταν όλοι άντρες. Η λέξη Νο στα Ιαπωνικά σημαίνει χάρισμα και έχει σαν βάση την κουλτούρα της Ιαπωνίας, χρησιμοποιώντας και τα στοιχεία της φύσης.

Οι μάσκες αντικαθιστούν τις εκφράσεις του προσώπου του ηθοποιού, ενώ ανάλογα με την κίνηση το κοινό εισπράττει κι αντιλαμβάνεται το συναίσθημα. Τα έντονα χρώματα στα σκηνικά κυριαρχούσαν και το τελετουργικό ήταν αυστηρό, συνεχίζοντας με τον ίδιο τρόπο την παράδοσή του μέχρι σήμερα. Η βεντάλια είναι το απαραίτητο αντικείμενο στα χέρια του ηθοποιού και τα κοστούμια είναι φτιαγμένα από μετάξι, αριστουργηματικά κεντημένα με έντονα χρώματα.

Το στοιχείο που κυριαρχεί σε όλες τις παραστάσεις είναι η Βελανιδιά που συμβολίζει την ένωση των τριών κόσμων, δηλαδή τον κόσμο στην επιφάνεια της γης, τον αόρατο κόσμο πάνω από αυτή, αλλά και την ύπαρξη της ζωής στον κάτω κόσμο. Οι ρίζες του δέντρου συμβολίζουν την παράδοση ως την βάση για την επιβίωση του ανθρώπου και στα κλωνάρια ο βλαστός την επόμενη γενιά. Έτσι, σε κάθε παράσταση Νο η Βελανιδιά είναι ο συμβολισμός που δίνει την παρουσία του στην σκηνή.

Οι πολεμικές τέχνες αλλά και η μουσική είναι τα κύρια χαρακτηριστικά που δίνουν την αίσθηση που χαρίζει το θρησκευτικό τελετουργικό μέσα από την φιλοσοφία και την κίνηση. Οι κινήσεις είναι αργές και η ομιλία σταθερή, ενώ ο λόγος πιο κοφτός.

Η πορεία του σε βάθος χρόνου μεταβάλλεται, αφού επηρεάζεται άμεσα από τις πολιτικές εξελίξεις σε κάθε χρονική στιγμή. Σήμερα υπάρχουν πέντε ομάδες θεάτρου Νο που αντιπροσωπεύουν την κάθε εποχή, μέσα από την οποία εξελίχθηκε η τέχνη του. Αρχικά οι παραστάσεις ανέβαιναν σε ανοιχτούς χώρους που ήταν κατασκευασμένοι συμφώνα με την Ιαπωνική αρχιτεκτονική. Στην πιο σύγχρονη Ιαπωνία, τα Θεατρικά Νο μπορεί να τα απολαύσει το κοινό και σε κλειστούς χώρους.

Η δομή της τέχνης του Νο έχει κοινά χαρακτηριστικά με εκείνες του αρχαίου δράματος, με το χορό να κάνει αισθητή την παρουσία του στην σκηνή. Οι ηθοποιοί Νο ξεκινούν την εκπαίδευσή τους από πάρα πολύ μικρή ηλικία με πειθαρχία, ενώ πολλοί χαρακτηρίζουν τη ζωή τους ως ασκητική με στόχο να φτάσουν στην μετουσίωση της τέχνης αυτής.

Το θέατρο Νο ακόμα και σήμερα έχει φανατικούς υποστηρικτές στην Ιαπωνία, που προωθούν την τέχνη σε πολλές χώρες της Δύσης. Στη χώρα μας η τέχνη του Θεάτρου Νο έχει εμπνεύσει πολλούς σκηνοθέτες, που την συνδυάζουν προσαρμόζοντας πολλές αρχαίες τραγωδίες, πάντα με την συμβολή των ειδικών της ιδιαίτερης αυτής τέχνης.

Η Ιαπωνική κουλτούρα συνδέεται με την Ελληνική, αφού οι δύο λαοί είχαν πολλά κοινά γνωρίσματα στην παράδοση, τα ήθη και κυρίως στους άγραφους νόμους, που οι κοινωνίες ακολουθούσαν με ευλάβεια και υποστηρίζονταν από τους θεσμούς της εποχής, εκφράζοντάς τους μέσα από το αρχαίο δράμα.